Fešandy ze šuplíků. Sudek a Slovensko

29. 10. 2021 – 9. 1. 2022
Galéria mesta Bratislavy, Mirbachov palác
Františkánske nám. 11, Bratislava, Slovensko

„Fešandy ze šuplíků. Sudek a Slovensko“ navazují na výstavu realizovanou v roce 2020 v Galerii hlavního města Prahy, která toto téma poprvé komplexně představila. Už Anna Fárová psala, že sochy byly pro Sudka nejen předmětem zakázkové činnosti, ale i oblíbeným námětem. Také proto sochám, zejména těm gotickým, říkal Sudek láskyplně „fešandy“.

Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
Sudek Project
/
/


Pozvánka jpg
Brožurka s texty pdf
Leták pdf
Plakát pdf
 

V roce 1937 získal Sudek od spolku Umělecká beseda rozsáhlou fotografickou zákazku související s pražskou výstavou Staré umění na Slovensku. Cílem výstavy bylo rozšířit povědomí o slovenské kultuře nad rámec „nadšení pro lidové svéráz“ a prostřednictvím výtvarného umění ukázat „celek staré slovenské kultury“.

V průběhu příprav a trvání výstavy Sudek zhotovil téměř pět set fotografií jednotlivých exponátů. Až na několik výjimek jde o dnes neznámý soubor snímků, zobrazující především sochy, liturgické předměty a textílie. Tyto fotografie jsou jedinečným záznamem dobového pohledu na slovenské umění a umělecké řemeslo, zvětšené detaily aktualizují staré umění pro tehdejší současnost a působí překvapivě moderně. Jelikož na dokumentaci slovenského umění pracovala pro Uměleckou besedu také firma Press Photo Service Alexandra Paula a Františka Illka, doplňkovo představujeme i fotografie této pražské agentury.

Nově získané fotografie byly využity zejména jako reprodukce v dobových publikacích navazujících na výstavu. Kromě negativů a pozitivů, které sloužily jako předlohy reprodukcí, zahrnuje výstava také nikdy nepoužité snímky. Poukázáním na původní účel či proces vzniku konkrétních záběrů kromě jiného odkrýváme charakter tehdejší fotografické praxe.

Tiráž:
Autoři: Josef Sudek, Alexandr Paul, František Illek
Kurátorky výstavy: Hana Buddeus, Katarína Mašterová
Autor newprintů: Vlado Bohdan
Architekt výstavy: Zbyněk Baladrán
Grafický dizajn: Martin Groch
Produkce: Anna Sopková, Tereza Koucká
Adjustace: Tereza Cíglerov, Kateřina Doležalová, Barbara Líznerová
Instalace: Josef Chovančák, Jaroslav Beníček, Róbert Klváček
Propagace: Anna Jabłonowska-Holy, Barbara Líznerová
Fotografie z výstavy: Barbora Girmanová, GMB

Poděkování: Archiv Atelieru Paul, Prokop Paul, Uměleckoprůmyslové museum v Praze (Jitka Štětková, Jan Mlčoch), Jakub Wagner; Masarykův ústav AV ČR (Lenka Wágnerová); Balneologické múzeum Imricha Wintera v Piešťanoch (Vladimír Krupa); Košická arcidiecéza (Peter Zubko); Múzeum mesta Bratislavy (Zuzana Francová); Slovenské banské múzeum, Banská Štiavnica (Daniel Harvan); Slovenské národné múzeum, Bratislava (Magdaléna Mrázová); Slovenské národné múzeum, Martin (Radovan Sýkora, Daša Ferklová, Barbora Wágnerová, Branislav Murček); Slovenské národné múzeum – Spišské múzeum v Levoči (Mária Novotná); Stredoslovenské múzeum, Banská Bystrica (Juraj Žembera); Šarišské múzeum, Bardejov (František Gutek); Východoslovenské múzeum, Košice (Dušan Béreš).

Výstavu připravila Galéria mesta Bratislavy ve spolupráci s Ústavem dějin umění Akadeemie věd České republiky, v. v. i.

Komentované prohlídky s kurátorkami:
17. 11. 2021 od 17 hodin s Katarínou Mašterovou
9. 1. 2022 od 17 hodin s Hanou Buddeus