Josef Sudek: Topografie sutin. Praha 1945 (Milano)

5. 6. – 1. 7. 2018
Palazzo Reale Milano
Piazza del Duomo 12, 20122 Milano, Itálie

Těsně po skončení druhé světové války v roce 1945 se vydal fotograf Josef Sudek (1896–1976) do ulic Prahy, aby dokumentoval škody, které zde válka napáchala. Vznikl tak neobvyklý soubor bezmála čtyř stovek snímků jak dokumentačního, tak uměleckého charakteru, které zachycují zničené stavby, deinstalované sochy či ochranná protipožární a protiletecká opatření. Soubor těchto negativů je dnes uložen v Ústavu dějin umění Akademie věd České republiky v Praze. Výstava představuje čtyřicet z těchto dosud nevystavených snímků formou nových zvětšenin. Palazzo Reale v Miláně hostí reprízu výstavního projektu, který byl již představen v Düsseldorfu a v rozšířené verzi v Praze (do 19. 8. 2018) a bude pokračovat v Římě, Paříži, Varšavě, či Moskvě.

 

Sudek Project
Sudek Project
/
/

„Praze se letecké útoky téměř po celou válku vyhýbaly – bombardování zažila až v roce 1945. Do námětu Sudkových fotografií se nejvíce promítly dvě historické události z tohoto roku. Tou první bylo zmýlené bombardování Prahy spojeneckými letadly dne 14. února, jež se dotklo zejména památek jižní části širšího centra (pražských čtvrtí Nové Město a Vinohrady). Mezi nimi se Sudek zaměřil především na oblast velmi poničeného Emauzského kláštera, v jehož interiérech ho zaujala skrytá poetika ruin a nepořádku či světlo prostupující skrz rozpadlé stropy. Ve dnech 5. až 9. května 1945 pak proběhlo tzv. Pražské povstání, které sice přineslo mír a osvobození, ovšem za cenu fatálního poškození Staroměstské radnice. Z tehdy devastovaných historických památek Sudek dokumentoval nejvíce oblast Staroměstského náměstí s obnovujícím se městským ruchem.

Třetí skupinou, která zaujala Sudka jako samostatný výtvarný námět, bylo skladiště zabavených soch a zvonů na Maninách v přístavu u řeky Vltavy v pražské čtvrti Holešovice, kde fotografoval převážně sochy z pražských pomníků a kostelní zvony naskládané do náhodných asambláží surrealistického vyznění. V souboru pak nalezneme také jednotlivé snímky podstavců na veřejných prostranstvích, ochuzených během okupace o tyto „své“ sochy, protipožárních nádrží, jež často na dlouhou dobu změnily podobu mnoha pražských náměstí, či opuštěnou pražskou barikádu.“

– z doprovodného textu k výstavě

Plakát výstavy JPG
Pohlednice A5 PDF
Leták A4 s textem (IT) PDF

Tiráž:

Autor fotografií: Josef Sudek
Kurátoři výstavy: Mariana Kubištová, Vojtěch Lahoda, Katarína Mašterová
Autor nových zvětšenin: Vlado Bohdan
Video: Adéla Kremplová
Architektky: Barbara Zedková a Lenka Mrzílková (Studio Miaow), TA Design (Milano)
Adjustace fotografií: Tereza Cíglerová, Kateřina Doležalová, Barbara Gajewská, Petra Šemíková
Grafický design: Martin Groch a Tim+Tim, TA Design (Milano)
Instalace: TA Design
Překlady do italštiny: Prof. Anna Maria Perisutti
Produkce: Radka Neumannová, Katarína Mašterová, Tereza Koucká, Jitka Zámorská
Poděkování: Palazzo Reale, Expowall, Město Milán, Radka Neumannová, Adam Havlík, Markéta Janotová, Adéla Kremplová, Tereza Koucká, Taťjana Langášková, Jan Mlčoch, Martin Pavlis, Veronika Řeháčková, Jitka Štětková, Jitka Zámorská 

Vernisáž:
Pondělí, 4. 6. 2018 od 19:00 hod. Zahájení se zúčastní členky Sudek Project teamu Adéla Kremplová a Markéta Janotová.

Doprovodný program:
Úterý, 5. 6. 2018, 18:00, komentovaná prohlídka výstavy v rámci Milano Photo Week s Markétou Janotovou a Adélou Kremplovou ze Sudek Project teamu (aglicky).

Adresa:
Palazzo Reale Milano, Piazza del Duomo 12, 20122 Milano
Otevírací hodiny: Po 14:30–19:30, Út+St+Pá+Ne 9:30–19:30, Čt+So 9:30–22:30. (Poslední vstup hodinu před zavírací dobou.)
Vstup volný.